Niveauer

Progressiv Reformer Pilates - gør fremskridt i din Pilates træning.

Målet med Pilates er at gøre os stærkere og mere fleksible, og udvikle kroppen ensartet.  Det betyder, at vi træner kroppen som helhed og skaber ensartet, afbalanceret styrke i alle muskler. Med motiveret træning vil du opleve, at du flytter dig, i takt med at din Core og din krop bliver stærkere, samtidig med at du får styr på teknik, kontrol, flow, præcision og vejrtrækningen i øvelserne.
Netop Progression vil du opnå ved at følge de tre niveauer som er beskrevet her. Hvor længe du træner på hvert af de tre niveauer vil være individuelt, men det er en forudsætning at du på Niveau I og II træner min. 2-3 gange pr. uge.

Undervejs vurderer vi sammen, hvornår du skal skifte til næste niveau.


Reformer Pilates, Niveau I

Grundlæggende Træning
Henvender sig til begyndere.
Mål: at optræne basale motoriske færdigheder, at vænne kroppen til højere belastninger og at opnå en forbedret kontrol over muskel aktivering.
Udvikling: Er man begynder, vil man opleve øget muskelstyrke som den primære effekt i løbet af de første 6-8 uger. På Niveau I arbejdes der derfor særligt med tilvænning, kontrol og teknik i de grundlæggende øvelser. På samme måde arbejdes der med vejrtrækning og på at involvere åndedrættet i øvelserne.

Varighed på Niveau I:
I forvejen ikke fysisk aktiv:  ca. 3-6 måneder
I forvejen fysisk aktiv:          ca. 2-4 måneder

Reformer Pilates, Niveau II

Opbyggende Træning
Henvender sig til den let øvede.
Mål: at forberede bevægeapparatet til den mere udfordrende træning i fase III. Der opbygges balance og kontrol. Styrke og smidighed trænes til et højere niveau.
Udvikling: Musklernes evne til at udvikle sig er større end styrkeudvikling af knogler og sener. Det er derfor vigtigt at være tålmodig i sin Niveau II træning, så man kommer sikkert igennem denne eventuelle ubalance i bevægeapparatet. Gennem et Niveau II forløb  vil man opleve, at muskler, sener, ledbånd og knogler styrkes. Der arbejdes på forbedring af teknik, flow og præcision.
På samme måde arbejdes der med vejrtrækning og på at involvere åndedrættet i øvelserne.
Varighed på Niveau II:
Typisk mellem 4-12 måneder

Reformer Pilates, Niveau III

Intensiv / Avanceret Træning.
Henvender sig til den øvede.
Mål: at udvikle, udfordre og vedligeholde styrken.
Hvis træningen i fase I og fase II har haft den rette progression, vil kroppen være optimalt forberedt til en mere intensiv træning på niveau III.
Udvikling: Musklerne har på dette niveau opnået evne til styrkeudvikling. Sener og knogler har opnået tilsvarende styrke. Nervesystemet er udviklet og kan aktivere musklerne maksimalt. Balance- og koordinationssanser er skærpede.
På niveau III er der styr på de 6 grundprincipper i Pilates. Der bliver suppleret med udfordrende og avanceret træning, som vil vedligeholde og forøge det personlige niveau.
Trænings-intensitet på Niveau III:
Efter en periode på Niveau III er det muligt at opretholde sin opnåede styrkekapacitet, uden at træne tilnærmelsesvis så meget som i opbygningsfasen.