Seniorer

Hvornår er man egentlig senior ? Det findes der ikke nogen præcis definition på. Som udgangspunkt er det sjældent at tale om seniorer på under de 60 år. Socialt taler vi ofte om pensionsalderen som afgrænsning af aldersgrænsen for seniorer, og rent biologisk er der heller ingen naturlig aldersafgrænsning, da de fleste aldersrelaterede forandringer finder sted fra 30-års alderen og fortsætter livet ud. Hvornår man er senior, er altså et lidt flydende begreb, men er som udgangspunkt tiden efter man har forladt arbejdsmarkedet, eller har rundet de 60 år.

Pilates for enhver alder.
Du er aldrig for gammel til at begynde til Pilates træning. Hvis du er 60 år eller ældre, er du klar til at starte. Det er aldrig for sent at lære at bruge din krop på en smartere og mere effektiv måde, som netop Pilates kan hjælpe dig med.
Tabet af fleksibilitet, som vi forbinder med aldring, kan vendes. Tag dig tid. Gennem Pilates arbejder vi med fokus, opmærksomhed og bevidst bevægelse og øger opmærksomheden på din krop. Du vil opleve den positive virkning blot ved at træne regelmæssigt.

Fordele ved Pilates for Seniorer
Pilates er vidunderligt for enhver krop i alle aldre. Seniorer, i særdeleshed, kan virkelig drage fordel af Pilates træning. Balance, styrke, fleksibilitet, fokus, og dit åndedræt, er alle områder, du måske har lagt mærke til ændrer sig med alderen. Med Pilates i centrum arbejder vi på at forbedre alle disse ting. Det er en blid træningsform, som derfor kan tilpasses alle aldre, og hver øvelse kan ændres på en given dag for at møde dig, hvor din krop er lige netop den dag.

Gode råd til Seniorer - hvor meget skal jeg træne ?
At træne Pilates mindst to gange om ugen er nok til at bemærke en forskel i din styrke, fleksibilitet og balance. At lytte til vores krop er noget nogle af os er nødt til at genlære som voksne. Husk, at vores kroppe opfører sig og har det forskelligt hver dag. Dette gælder for både børn og voksne. Prøv at lade din Pilates-træning gøre sit arbejde for din krop ved at møde dig der hvor du er.

Osteoporose
Fysisk aktivitet er relevant for ældre der har knogleskørhed. Den fysiske aktivitet forbedrer nemlig muskelstyrken, balancen og koordinationsevnen og reducerer risikoen for fald - og som en bonus forbedrer det humøret.
Mange ældre bliver imidlertid usikre på, hvordan og hvor meget de skal bevæge sig, når de har fået stillet diagnosen knogleskørhed. Som udgangspunkt skal man følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger for træning - og der skal lægges særlig vægt på styrketræning og balance. Pilates er derfor et oplagt valg.